Transformarea digitala preocupa tot mai mult mediul de afaceri, mai ales in contextul accelerarii digitalizarii, provocata de pandemie.
Presiunea pentru gasirea unor solutii rapide pentru a continua functionarea afacerilor si nevoia de distantare sociala au fortat companiile sa isi digitalizeze procesele operationale, sa comunice online cu clientii si chiar sa isi schimbe modelul de business.
Ce este transformarea digitala?
Definitia scurta a transformarii digitale este adoptarea tehnologiilor digitale de catre o companie, in toate zonele de activitate.
Totusi, doar prin achizitia unor dispozitive si tehnologii digitale, nu se transforma compania. Mai aproape de adevar ar fi sa punem oamenii in centrul transformarii digitale si sa adaugam procesele care fac ca transformarea digitala sa prinda viata.
Menirea tehnologiei este aceea de a ajuta, nu de a inlocui oamenii. Intelegerea acestei abordari este esentiala pentru a invinge rezistenta naturala la schimbare si pentru a asigura succesul implementarii transformarii digitale. Fie angajati, clienti sau parteneri de afaceri, oamenii sunt cei pentru care si cu ajutorul carora o companie poate migra catre digitalizare.
Cele 3 etape ale transformarii digitale
Oricat de mult ti-ai dori, nu poti arde etapele. Daca afacerea ta se desfasoara “cu pixul pe hartie”, trebuie sa rezolvi mai intai aceasta problema si apoi sa implementezi tehnologii digitale, care se bazeaza pe date existente online.
Etapa 1: Digitizarea
Trecerea de la analogic la digital, transformarea datelor existente pe hartie, in format fizic, in date digitale, fie ele si in tabele Excel, conditia este ca datele introduse sa fie corecte
Etapa 2: Digitalizarea
Folosirea informatiei digitale in activitate in scopul optimizarii proceselor de lucru, a muncii in echipa si a experientei clientilor
Exemple de digitalizare sunt implementarea unor softuri de management al afacerii si al clientilor si a unor solutii de urmarire la distanta a desfasurarii proceselor in companie.
Astfel, angajatii vor vedea cum munca lor devine mai eficienta, ei sunt mai productivi si pot colabora mai usor, iar afacerea devine mai profitabila. In mod similar, clientii vor avea parte de o interactiune mai rapida cu afacerea, chiar personalizata. De asemenea, partenerii de afaceri vor putea urmari comenzi, stocuri, plata facturilor, stadiul lucrarilor, cu efort, timp si costuri reduse.
Etapa 3: Transformarea digitala
Solutii de business digitalizate si integrate
In aceasta etapa se urmareste integrarea tuturor aplicatiilor din companie, a introducerii unor solutii digitale care sa semnaleze erorile, prin care sa se poata coordona afacerea de la distanta.
Cei 7 pasi spre transformarea digitala
Bazat pe relatii de afaceri mult mai stabile, segmentul business to business a avut mai mult ragaz sa se reorienteze catre transformarea digitala decat cel destinat consumatorilor finali.
Totusi, munca de la distanta, reducerea interactiunilor sociale in interiorul companiilor dar si cele cu clientii si furnizorii, au determinat cautarea rapida a unor solutii de adaptare la noua realitate.
Iata care sunt pasii care trebuie urmati spre transformarea digitala
1. Analizeaza motivele pentru care este necesara transformarea digitala
Sa definesti clar scopul si obiectivele transformarii digitale, sa intelegi de ce ai nevoie de ea este esential pentru succesul proiectelor de transformare digitala.
2. Pregateste schimbarea – transformare inseamna schimbare, iar aceasta va afecta modul de lucru de zi cu zi al echipei. Asadar, trebuie ca echipa sa inteleaga beneficiile pentru a sustine schimbarea.
3. Incepe cu proiecte mici, dar strategice - poti incepe cu proiecte pilot, de dimensiuni reduse, dar care au rezultate evidente. Apoi, transformarea cere timp, nu te astepta la schimbari peste noapte.
4. Cartografiaza implementarea digitala – care sunt tehnologiile digitale pe care se va baza transformarea si, mai ales cum ajuta ele in strategia de afaceri
-
- Mobil
- IoT
- Roboti
- Cloud
- Inteligenta Artificiala & Machine Learning
- Realitate Augmentata (AR)
- Tehnologia Digital Twin (Omologul Digital)
- Imprimarea 3D
5. Cauta parteneri cu experienta – chiar daca ai cea mai performanta tehnologie, daca nu gasesti partenerul potrivit pentru implementare, transformarea digitala esueaza. Este important ca partenerul de implementare ales sa aiba experienta si cunostintele necesare, pentru a intelege afacerea si pentru conturarea viziunii. Nu cauta sa rezolvi doar probleme punctuale, vezi beneficiile in ansamblu.
6. Cere feedback si revizuieste unde e nevoie – in acest punct trebuie sa te asiguri ca ai indici de performanta clari pentru toata lumea, sa ceri feedback si sa mai adaugi obiective, daca e necesar. Agilitatea este o caracteristica a transformarii digitale, iar corectarea erorilor pe parcurs, in functie de rezultate, este esentiala pentru succesul proiectului de transformare digitala.
7. Masoara si transforma – pe masura ce transformarea progreseaza, iti vei da seama unde poti aplica aceleasi strategii sau ce tehnologii noi poti implementa. Astfel, afacerea ta se poate remodela si poate evolua catre un nou model de business.
Transformarea digitala este o calatorie, nu o destinatie
Pe masura ce tehnologia evolueaza in toate domeniile, ar fi gresit sa gandim transformarea digitala ca pe un proiect punctual. Transformarea digitala este o calatorie, in care spatiul fizic si cel digital converg, si care va asigura in urmatorii ani un avantaj competitiv major.
Transformarea digitala este esentiala pentru eficientizarea afacerilor, pentru coeziunea echipelor si pentru adaptarea la noua realitate pe care o traim.