influencer de moda postand in social media

Există rețele de magazine, rețele de distribuție, rețele de producție... De ce n-ar putea exista și rețele de consumatori? Este ceea ce îi frământa pe oamenii de marketing din Occidentul consumerist prin anii 70. Este perioada în care sociologii și matematicienii făceau descoperiri interesante în acel domeniu care avea să fie cunoscut drept teoria rețelelor. Rezumând tot acel aport științific, putem sări la concluzia că nodurile comune ale rețelelor, acele puncte în care acestea se interconectează, au o importanță majoră.

Iar în cadrul rețelelor sociale (căci, da, exista așa ceva și în epoca pre-internet), astfel de noduri sunt anumite persoane care, traversând mediile sociale și anturaje diverse, reușesc să își facă peste tot contacte utile.

O idee nou apărută atunci, aparent contraintuitivă, spunea că persoanele pe care le frecventezi mai rar, cunoștințele mai puțin familiare, chiar îndepărtate, ți se arată a fi mai influente și mai de ajutor în viață. De ce? Tocmai pentru că îți pot oferi informații noi, altele decât cele pe care le împarți zilnic cu prietenii, rudele și colegii din cercul restrâns de contacte.

Astfel, îmbinând practica de decenii a comis-voiajorilor cu noile teorii sociale, oamenii de marketing au inventat, cu mult înaintea internetului, rolul de influencer.

Influencerul ar fi, în concepția originară, acel nod de rețea care izbutește să ajungă în cât mai multe medii sociale, să se conecteze cu acestea și, prin prestigiul unanim recunoscut, să le influențeze opiniile (a se citi opțiunile de cumpărare).

Cine poate fi influencer?

Depinde de domeniu. Pentru comunitățile de pescari, de exemplu, influencer poate fi un campion la pescuit cu multe medalii și multe povești pescărești... dintre cele adevărate. El poate veni la întâlniri cu confrații pescari și le poate recomanda ce tip de undiță, de cârlig sau de mulinetă să cumpere. Cu ce momeală să dea. Ce marcă de gută sau cârlig folosește el (sau, mă rog, primește ca sponsorizare).

Influencerițe sunt, poate fără să știe, acele doamne care colindă prin cartierele orașelor și prin comunele mai răsărite cu produse cosmetice ale anumitor mărci, vase și tacâmuri de inox ale altei anumite mărci; convoacă doamnele din localitate la căminul cultural sau – mai știi? - în salonul de musafiri al preotesei și pornește cu ele o șezătoare despre lifestyle și achiziții avantajoase. Marketingul multilevel este conceput pe acest principiu: sistemul piramidal se clădește, în fond, pe numărul de contacte pe care le poate aduce fiecare nod în rețea.

Din aceeași epocă datează și constatarea că recomandările prietenilor, cunoscuților și vecinilor au mai multă putere de influență decât marea publicitate de tip clasic. Dacă ar exista un instrument media prin care opinia publică să-și poată exprima liber și democratic preferințele, poate nu ar mai fi nevoie de campaniile acelea costisitoare și enervante de la TV.

Schema „cheamă un prieten și primești discount” aparține aceleiași logici pre-digitale. Aducând un prieten în baza de consumatori, devii un mic nod de rețea, care poate crește treptat în influență.

Toate aceste strategii de marketing, aparținând preistoriei comunicării moderne, au crescut exponențial ca importanță, o dată cu facilitarea accesului la internet de după 2000; și au explodat efectiv, o dată cu intrarea pe piață a smartphone-urilor și altor gadgeturi.

O dată cu intrarea în Web 2.0, toți suntem multiplu conectați, toți putem deveni noduri în diverse rețele, pe care le putem apoi interconecta, fiecare dintre noi poate deveni influencer, doar cu un webcam și un microfon. E de ajuns să ne pricepem la un domeniu și să fim recunoscuți ca atare, fie și într-o mică rețea, pentru început: treptat, rețeaua are toate șansele să crească.

De ce unii oameni de marketing aleg să-și recruteze influencerii din rândul așa-ziselor vedete, unele dintre ele cunoscute mai mult prin comportamentul strident, decât prin competența în domeniul cu pricina? Din comoditate sau din precauție excesivă.

Câțiva ani mai apoi, tot mai mulți dintre noi, noduri mai mici sau mai mari ale rețelei globale, am făcut pasul către e-commerce. Oare cât de mult au influențat această alegere sfatul prietenilor? Și cât fasoanele de lifestyle ale vedetelor?