Preturi personalizate in functie de fiecare proiect de business
Cat de sustenabile sunt companiile digitale?
Inspirational

Cat de sustenabile sunt companiile digitale?

In plina revolutie digitala, intr-o lume in care tehnologia avanseaza rapid, guvernele si companiile incep sa isi puna serios problema sustenabilitatii, a conducerii afacerilor nu doar in vederea obtinerii de profituri, ci si pentru a sustine dezvoltarea societatii si protejarea planetei.

Desi pare ca tehnologiile digitale au un impact negativ direct mai mic asupra mediului si societatii, descoperim, odata cu folosirea lor, noi modalitati de a genera poluare. Deșeurile electronice, consumul excesiv de energie electrica, exploatarea excesiva a metalelor rare, constructia retelelor de comunicatii si chiar dezinformarea au impact negativ major asupra planetei si dezvoltarii umanitatii.

De aceea, companiile digitale, fie ele giganti tehnologici sau start-up-uri, isi revizuiesc strategiile si isi redefinesc practicile, pentru a deveni mai ecologice si mai responsabile social.

Standarde europene de sustenabilitate pentru companiile digitale

ESG – Environmental Social Governance este un acronim tot mai folosit in companiile de toate dimensiunile. Au aparut cursuri si joburi noi, cu responsabilitati privind gandirea si implementarea unor strategii care sa conduca la realizarea obiectivelor de mediu si responsabilitate sociala corporativă.

Iar daca pana acum sustenabilitatea a fost lasata mai mult la latitudinea mediului privat, de la 1 ianuarie 2024, intra in vigoare directiva europeana privind raportarea de sustenabilitate companiilor (CSRD). Astfel, treptat, pana in 2028, de la multinationale la IMM-uri, toate companiile din UE vor fi obligate sa depuna rapoarte anuale de sustenabilitate. Dintre acestea, doar IMM-urile vor putea opta pentru a fi excluse de la aceste raportari. In Romania, se preconizeaza ca 6000 de companii vor fi obligate sa raporteze informatii legate de sustenabilitate.

Astfel, toate companiile listate pe pietele reglementare sau care au legatura cu entitati din UE, inclusiv companiile digitale, vor fi obligate sa auditeze informatiile legate de sustenabilitate, sa le raporteze detaliat, conform unui standard European de sustenabilitate, sa includă informatiile in rapoartele de management.

Directiva vine ca urmare a obiectivelor asumate in Pactul Ecologic European lansat de Comisia Europeana in decembrie 2019, prin care Europa isi propune sa devina, pana in 2050, primul continent neutru din punct de vedere climatic.

Cum polueaza companiile digitale?

Cand vorbim despre companii digitale ne referim la companiile care activeaza in domeniul tehnologiei digitale si in mediul online, in industrii variate, de la comertul electronic, la divertismentul online, de la sanatate la telecomunicatii si IT.

Chiar daca un model de afaceri digital este considerat mai putin poluant in sensul clasic, totusi, companiile digitale pot avea un impact negativ semnificativ asupra mediului si societatii. Iata cum:

Consumul de energie și emisiile de carbon

Serverele tot mai puternice si infrastructura digitala necesare pentru functionarea serviciilor online consuma cantitati masive de energie. Acest lucru poate duce la emisii semnificative de carbon și poate agrava schimbările climatice.

serverele performante consuma foarte multa energie electrica

Deseurile electronice

Tehnologia digitala are un ciclu de viata relativ scurt. Inlocuim frecvent smartphone-urile, laptopurile, tabletele, ceea ce poate duce la o cantitate semnificativa de deseuri electronice, care polueaza mediul daca nu sunt reciclate corect.

un laptop vechi este un deseu electronic

Exploatarea resurselor naturale

Productia de dispozitive digitale, implică utilizarea de metale rare și minerale. Exploatarea excesiva a acestor resurse naturale poate duce la epuizarea lor si poate produce dezechilibre ale ecosistemelor.

Poluarea datelor

Transferul si stocarea datelor in cloud necesita infrastructură si servere uriase. Acestea genereaza caldura, pentru ca trebuie mentinute la temperature joase constante, duce la emisii suplimentare de carbon si la o creștere a consumului de energie.

Consumul de materiale plastice

Dispozitivele digitale sunt, in general, ambalate in plastic, iar multe accesorii, cum ar fi cablurile și carcasele, conțin, de asemenea, plastic, material cu impact negativ asupra mediului maritim.

monitoarele vechi contin plastic care polueaza marile si oceanele

Impactul asupra biodiversitatii

Proiectele de dezvoltare digitala, cum ar fi constructia infrastructurii pentru retele de comunicatii, pot afecta ecosistemele naturale si biodiversitatea prin distrugerea habitatelor si fragmentarea acestora.

Dezinformarea online

Companiile digitale pot contribui indirect la propagarea dezinformarii si a teoriilor conspirationiste, ceea ce poate afecta increderea oamenilor in stiinta si in actiunile de protejare a mediului; de asemenea, poate genera actiuni sociale si miscari politice extremiste, cu impact negativ asupra democratiei.

Pornind de la impactul negativ pe care il poate avea revolutia digitala asupra mediului, companiile digitale adopta politici, strategii si practici sustenabile astfel incat sa promoveze tehnologii prietenoase cu mediul sau sa diminueze efectele negative ale activitatii lor.

Actiunile de sustenabilitate ale companiilor digitale

Mediul, securitatea datelor si confidentialitatea, dar si accesibilitatea, diversitatea, echitatea si incluziunea si cetatenia corporativa, iata directiile spre care se indreapta giganti tehnologici precum Samsung.

cum sa fii sustenabil pe termen lung

Strategiile si actiunile pe care Samsung le implementeaza urmaresc paliere de sustenabilitate precum:

Gestionarea substantelor chimice periculoase: interzicerea ftalatilor si a PVC-ului, precum si a altor substante nocive in productia dispozitivelor mobile, dar si a electrocasnicelor.

Standarde de sanatate si igiena: Infiintarea Eco-Life Lab, unde se analizeaza mirosurile emanate de produse, dar si microbii.

Energia regenerabilă: Utilizarea energiei regenerabile in unitatile de productie.

Economia circulara: Reducerea deseurilor si maximizarea reciclarii, prin recuperarea si reutilizarea materialelor în procesele de productie.

Designul durabil: Dezvoltarea unor produse cu o durata de viata mai lunga, pentru a minimiza deseurile electronice si pentru a reduce impactul asupra mediului.

Responsabilitate sociala: Initiative si proiecte de implicare comunitara, educatie si sprijin pentru dezvoltarea comunitatilor locale.

Responsabilitate in lantul de aprovizionare: Samsung isi obliga furnizorii sa adopte standarde ridicate de sustenabilitate si etica in procesele lor de productie, prin implementarea sistemului Eco-Partner.

Inovare ecologica: Investitiile in cercetare si dezvoltare pentru crearea unor tehnologii mai eficiente din punct de vedere energetic și mai prietenoase cu mediul. Spre exemplu, Samsung a creat ecranele OLED pentru reducerea consumului de energie al televizoarelor și al dispozitivelor mobile.

Securitatea datelor si confidentialitatea: Platforma de Securitate Knox protejeaza datele impotriva amenintarilor prin mai multe mecanisme si niveluri de securitate, iar produsele Samsung au integrate functii pentru protejarea datelor cu caracter personal.

Accesibilitate: Functiile de asistenta privind vazul, auzul si mobilitatea sunt disponibile pe toate dispozitivele mobile Samsung.

Incluziune, diversitate, echitate: Actiuni pentru schimbarea mentalitatilor, acceptarea diversitatii si cultivarea unei culturi incluzive, pentru a crea un viitor mai bun in comunitati.

Cetatenia corporativa: sustinerea comunitatilor si implicarea membrilor lor, mai ales a tinerilor, pentru gasirea unor solutii la provocarile pe care le au, generand o schimbare pozitiva si un viitor mai bun.

Sustenabilitatea – pariul companiilor digitale

cum pot companiile digitale sa fie sustenabile

Asistam in ultima perioada la reglementari tot mai specifice insotite de sanctiuni tot mai drastice atat pentru poluare, cat si pentru nerespectarea celorlalte componente ale sustenabilitatii.

Amenintarile climatice cu consecinte tot mai grave asupra unor comunitati mari de oameni, poluarea cu efecte devastatoare asupra sanatatii, exploatarea excesiva a resurselor, care creeaza dezechilibre in ecosistemele din diferite locuri ale planetei, sau spectrul amenintarilor cibernetice sunt doar cateva dintre riscurile cu care ne confruntam la nivel global.

Pe de alta parte, crearea unui mediu incluziv in diversitate, crearea de oportunitati de dezvoltare cu ajutorul tehnologiilor digitale, inovarea ecologica si promovarea unei economii circulare, sunt elementele importante de sustenabilitate pe care le vizeaza companiile digitale, ajutate chiar de mediul de comunicare online in care activeaza.

Anterior 10 Idei de Sustenabilitate pentru o Companie Digitala Urmatorul Ecranul și sita. Tehnologie pentru copilărie.
0 Comment(s)
To Top